קטגוריות

זמני כניסת השבת
כניסת ויציאת שבת פרשת וישב
כ"ט כסלו תשפ"ג - 16.12.2022

ירושלים :
כניסת שבת 15:57
יציאת שבת 17:17

ת"א :
כניסת שבת 16:16
יציאת שבת 17:19

חיפה :
כניסת שבת 16:06
יציאת שבת 17:16

באר שבע :
כניסת שבת 16:20
יציאת שבת 17:20

שבת שלום !!!
הפופולארים



הגב
 זיוגים
the-shadow
24 אוגוסט 2011 18:52
הודעה #1


חבר מקצוען
  • 51

מוניטין: 0
קבוצה: מנהל ראשי
מספר הודעות: 172
הצתרף ב: 18.07.2011
ICQ:--
לכבוד הרב,כאשר כתוב קשה מציאת זיוגים כקריעת ים סוף.שאלתי למי מציאת הזיוג קשה כקריעת ים סוף.אם זה לאדם עצמו הרי האדם לא יכול בכלל לעשות זאת. היה צריך להגיד קשה לדוגמא כמו להרים הר. ואם הדבר קשה ,האם קריעת ים סוף קשה לקב"ה ?הרי הקב"ה יכול להפוך עולמות בקלות אז איפה הקושי? בתודה ובברכה.

תשובת הרב מנשה בן פורת שליט"א:
המאמר שהזכרת הוא חלק מסוגיא בגמרא (סוטה ב,א), ובביאור הגמרא ישנם 3 פירושים, (ראה בעלון "אור עליון" לחודש אב, וגם יש את ההרצאה שלי על זה באתר של הידברות בשם "בת זוגו של האדם"), ולפי כל פירוש יש גם הבנה אחרת במאמר "קשה זווגו של אדם כקריעת ים סוף".

דברי הגמרא בקצרה
הגמרא אומרת על "זווג ראשון" מכריזין בשמיים 40 יום קודם יצירת הוולד, לעומת "זווג שני" שזה על פי מעשיו. ועל זווג שני בלבד נאמר "קשה זווגו של אדם כקריעת ים סוף".

פירוש ראשון - רש"י
רש"י מסביר כפשוטו, בחור שנושא בחורה זה "זווג ראשון", לעומת נישואי אלמנה או גרושה שזה "זווג שני".
לשיטת רש"י, הקושי הוא לאדם, ולפי רש"י הקושי הוא לבני הזוג להסתדר בזוגיות שלהם. והסיבה, מאחר שהיא אינה ב"ת זוגו" אז הם אינם מתאימים, ומכאן נובע הקושי.

פירוש שני - האר"י
האר"י ז"ל (שער הגלגולים הקדמה כ) מבאר את הגמרא כך: איש ואשה שבאו לעולם הזה בפעם הראשונה (לא בגילגול), הרי בהגיע זמנם להינשא הם מוציאים את זיווגם בקלות ונישאים מיד. ולזה קוראת הגמרא "זיווג ראשון" – נשמות חדשות שבאו לעולם. אמנם אם נגזר על האיש שייחזור בגילגול מאחר ולא השלים את תיקונו בעולם הזה, ובמקרה כזה גם אשתו חוזרת עבורו בגילגול, כמבואר בזוהר הקדוש, או אז קשה לו מאד למצוא את זיווגו, וישנם מריבות וקשיים עד שהם מתחתנים. והטעם, בגלל שהכוחות העליונים, (מלאכים, שרפים וכו') כועסים ומקטרגים עליו שהצריך את אשתו לחזור בגילגול בשבילו (שהרי האשה השלימה את תיקונה), ולא נותנים להם להינשא בקלות.

לפי פירוש זה גם הקושי הוא "לאדם", והקושי עד שמוצא את אשתו ועד שמתחתן עמה, והכל בגלל שיש עליו קיטרוגים בשמיים וכנ"ל.


פירוש שלישי - חסד לאברהם
פירוש אחר מצאנו במקובלים, ומאריך לבארו בספר "חסד לאברהם" למקובל רבי אברהם אזולאי זצ"ל: "זווג ראשון" שאדם מתחתן ישר עם בת זוגו. "זווג שני" שאדם לא מתחתן עם בת זוגו ב"פעם הראשונה", אלא היא הולכת ונשאת לאחר, ורק לאחר מכן ה' נצרך להרוג את ה"אחר" - הבעל שהתחתן איתה, והיא חוזרת להנשא לבן זוגה האמיתי. (לא אאריך בפרטים, רק אומר שדברים אלו תלויים בשמירת הצניעות של הגבר והאישה).
לפי פירוש זה הקושי הוא ל"השם יתברך", ומדוע? כי הוא צריך "לדחות נפש מפני נפש" כלשון המקובלים, כלומר, להרוג את הבעל כדי שבחור זה ישא אותה.

תגובת הכותב/ת:
לכבוד הרב.לא התכונתי למציאת הזיוג אלה לתיאור הקושי, האם קריעת ים סוף היתה קשה לקב"ה ,אני חושב שלא .אם כך מדוע קשה הזיוג כמו קריעת ים סוף.ואם הזיוג קשה לאדם. הרי האדם לא יכול בכלל לקרוע את ים סוף. אם כן שאלתי היתה מדוע התאור "קשה כקריעת ים סןף" בברכת יישר כח .


תשובת הרב מנשה בן פורת שליט"א:
קריעת ים סוף נחשבת לקשה אצל ה' יתברך, מאחר וה' הוצרך לשנות את דרכי הטבע, וגם היה קטרוג מצד המלאכים "מה הללו (המצרים) עובדי עבודה זרה, גם הללו (ישראל) עובדי עבודה זרה", וגם היה קשה בעיני ה' להרוג את יצירי כפיו - המצרים, בגלל כל זה נחשב הדבר קשה עבור ה' יתברך, אבל לא מצד המעשה עצמו

תגובת הכותב/ת:
תודה רבה, על התשובות הענינות והמחכימות,יהיה רצון שתמשיך להגדיל תורה ולאדיר,
עבור לראש העמוד
הגב
1 צופים בנושא זה (אורחים: 1)
חברים: 0

  זמן עכשיו: 3 מאי 2024 12:15


eXTReMe Tracker