קטגוריות

זמני כניסת השבת
כניסת ויציאת שבת פרשת וישב
כ"ט כסלו תשפ"ג - 16.12.2022

ירושלים :
כניסת שבת 15:57
יציאת שבת 17:17

ת"א :
כניסת שבת 16:16
יציאת שבת 17:19

חיפה :
כניסת שבת 16:06
יציאת שבת 17:16

באר שבע :
כניסת שבת 16:20
יציאת שבת 17:20

שבת שלום !!!
הפופולארים



הגב
 קבורה- רווח
the-shadow
24 אוגוסט 2011 18:46
הודעה #1


חבר מקצוען
  • 51

מוניטין: 0
קבוצה: מנהל ראשי
מספר הודעות: 172
הצתרף ב: 18.07.2011
ICQ:--
שלום לרב
חברה שלי בקשה ממני לשאול אם יש עניין של מידת הרווח בין קבר לקבר בבית העלמין, שכן, אמו של בעלה נקברה ליד בתה והם מאמינים במשפחה שהבת הזאת בעייתית. הם לא נתנו הסכמתם לקבורה זו וכעת רוצים לדעת אם יש מבחינה הלכתית בעיה אם הקבר צמוד מדי או אם קבוע בהלכה מה הרווח שצריך להיות בין קבר לקבר.
הקבורה המדוברת היא בחו"ל

שאלה נוספת- האם מותר לאכול ארטיק קרח בחו"ל או שגם לכך נצרכת כשרות?הלא מדובר במיץ ובקרח לא?

תודה רבה מאד
אורית

תשובת הרב מנשה בן פורת שליט"א:
סליחה על האיחור בתשובה.

ההלכה
צריך להרחיק בין קבר לקבר 6 טפחים (48 ס"מ), אבל אין לקבור רשע אצל צדיק אפילו בהרחקה כזו, ואפילו בדיעבד אם קברו רשע ליד צדיק צריך לפנות הרשע.

מקורות ההלכה ונימוקיה
כתב בשולחן ערוך (יו"ד סימן שסב סעיף ג): "אין קוברין ב' מתים זה בצד זה, אלא אם כן היה דופן הקבר מפסיק ביניהם". וכתב הגאון רבי עקיבא איגר שם, דופן הקבר צריך להיות שישה טפחים. וזה נלמד בקל וחומר ממה שכתב בשולחן ערוך שם בהמשך (סעיף ד): "אין נותנין ב' ארונות זה על זה... ואם יש ביניהם עפר ששה טפחים מותר".

ואמנם בספר פתחי תשובה (שם ס"ק ג) כתב בשם שו"ת שבות יעקב (ח"ב סימן צה), שהיום לא נהגו להרחיק 6 טפחים, משום שאין מספיק מקום בבית הקברות, והכל לפי תנאי המקום, שאם יש להם מקום להרחיק שישה טפחים אז ירחיקו, עד כאן. אבל המנהג נראה שמרחיקים ששה טפחים, כך נראה מדברי הגאון רבי עובדיה יוסף בשו"ת יביע אומר (ח"ט יו"ד סימן לד).

רציתי להוסיף לגבי מה שכתבת "והם מאמינים במשפחה שהבת הזו בעייתית אם כוונתך שהיא רשעית ואילו האמא של בעלה של חברתך היא צדיקה, לגבי זה כתוב בשולחן ערוך (יו"ד סימן שסב סעיף ה): "אין קוברין רשע אצל צדיק, אפילו רשע חמור אצל רשע קל, וכן אין קוברין צדיק וכשר ובינוני אצל חסיד מופלג". ובוודאי שהכוונה אפילו אם מרחיקים שישה טפחים, שהרי דין הרחקת שישה טפחים נאמר אצל כל אחד, ופה מוספים לגבי צדיק ורשע שלא יעזור גם הרחקה כזו.

ואפילו בדיעבד אם קברו רשע אצל צדיק, צריך לפנות הרשע מקיברו, כך כתב מרן רבי עובדיה יוסף ב"חזון עובדיה" (אבלות חלק א' עמוד שצה, דיבור המתחיל והנה). אבל כמובן שצריך בירור האם היא בגדר "רשע"?
ומהיכן יודעים זאת? זה לא פשוט סתם להדביק על אדם שם של "רשע".

לגבי השאלה אם צריך הכשר על ארטיק קרח, התשובה שצריך הכשר, כי המיץ של הקרח הוא מהרבה חומרים, וכל חומר הדרך לעשותו הוא בעוד חומרים, ולפעמים את תתפלאי לשמוע שיש באיזה מרכיב תמים דברים אסורים, כגון: דם חזיר, או חרקים. התעשייה היום מאד מפותחת וא"א לדעת ממה מורכב המוצר, ולכן צריך הכשר על כל דבר מאכל.
עבור לראש העמוד
הגב
1 צופים בנושא זה (אורחים: 1)
חברים: 0

  זמן עכשיו: 3 מאי 2024 18:28


eXTReMe Tracker