טיפות » סיפורים » הגלגל מסתובב

קטגוריות

זמני כניסת השבת
כניסת ויציאת שבת פרשת וישב
כ"ט כסלו תשפ"ג - 16.12.2022

ירושלים :
כניסת שבת 15:57
יציאת שבת 17:17

ת"א :
כניסת שבת 16:16
יציאת שבת 17:19

חיפה :
כניסת שבת 16:06
יציאת שבת 17:16

באר שבע :
כניסת שבת 16:20
יציאת שבת 17:20

שבת שלום !!!
הפופולארים
פורסם ע"י the-shadow ב: 31-08-2012, 00:10      
קטגוריה: סיפורים
 (הצבעות #: 4)

הגלגל מסתובב

 

הגלגל מסתובב

 

 

שנת תרס"ד היתה שנת משבר כלכלי עמוק שהִכה ברחבי אוקראינה. רבים מבעלי העסקים איבדו את הונם. מי שחווה אז את המשבר במידה מכריעה והיה מהמפסידים הגדולים היה ר' אהרון חזנוב, מהעיר פוטצ'פ שבמחוז צ'רניגוב.

 

מחוז צ'רניגוב (כיום צ'רניהיב) נחשב אז וגם כיום מרכז תעשייתי חשוב. יש בו מפעלים רבים, והוא גם משמש צומת מעבר לסחורות בין ערי הבירה הגדולות של רוסיה, בלארוס ואוקראינה, באמצעות מסילות הרכבת העוברות בו ומקשרות בין הערים הרחוקות.

 

עסקיו של חזנוב היו סביב מסילות הברזל. הוא היה קבלן גדול של עבודות הקשורות במסילות הברזל, ועסק בבניית מסילות חדשות ובעבודות תחזוקה למסילות קיימות. שנים רבות ביצע את העבודות בדייקנות וביעילות, וכך קיבל עוד ועוד הזמנות ועבודות חדשות.

 

עם הזמן הכניס לעסק גם את בניו וחתנו. העסק גדל והמשפחה הרחיבה את פעילותה גם לערים קייב, חרקוב ופטרבורג. שם קנתה משפחת חזנוב אחוזות, יערות ובתים, והפעילה סניפים מקומיים של העסק.

 

בהיות הגביר חזנוב חסיד, היה לוקח מדי שנה בשנה את בנו ושני חתניו ונוסע עמם לליובאוויטש, אל אדמו"ר הרש"ב (רבי שלום דב-בער שניאורסון, הנשיא החמישי בשושלת חב"ד). שם, בליובאוויטש, היה חסיד ככל החסידים.

 

הוא היה מקפיד להשתתף בכל הזדמנות שבה השמיע הרבי דברי חסידות, והתרועע עם החסידים בהתוועדויותיהם עד השעות הקטנות של הלילה. היה עולה להתפלל ליד ציון קבריהם של אדמו"רי חב"ד הקודמים. וכמובן היה נכנס ל'יחידות' אל הרבי ומקבל את עצותיו וברכותיו. לאחר שהוא ובני משפחתו היו סופגים מטען נכבד של קדושה וחמימות חסידית, היו שבים לביתם, לעוד שנה של עסקים פוריים.

 

כך עברו עליהם שנים רבות, מתוך עושר ורווחה. בינתיים הזדקן ר' אהרון חזנוב, ואת ניהול העסק העביר לידי בנו וחתנו, מר קיסין, בעוד העסק מתפתח ומוסיף לשגשג.

 

אולם בבוא המשבר הכלכלי היו בני משפחת חזנוב מהנפגעים הראשיים. עבודות המסילה נגדעו כמעט לגמרי, ובה בעת נחלו הפסדים בסכומי ענק בכמה מעסקיהם האחרים. במאמצים נואשים ניסו בני המשפחה להתמודד עם המשבר, אך מצבם היה בשפל עמוק.

 

לנוכח המתרחש הציע חזנוב הזקן לבני משפחתו לנסוע לליובאוויטש בפעם השנייה השנה, כדי לבקש את עצתו וברכתו של הרבי. הצעתו התקבלה בשמחה, ובני המשפחה יצאו לדרך, ועמם מנהל העסקים הראשי, מר באסס.

 

קודם לכן עשו חישוב מדוקדק של מצב העסק והגיעו למסקנה, כי גם אם ימכרו את כל היערות, האחוזות והבתים אשר בקייב ובחרקוב, יוכלו לשלם רק ארבעים אחוזים מכלל החובות. 

 

התגלעה ביניהם מחלוקת. חזנוב הזקן סבר שיש למכור הכול ולהחזיר את מה שאפשר להחזיר מהחובות. לעומתו סברו בנו וחתנו כי יש להפריש לתשלום חובות רק חמישה עשר אחוז מהכסף, וביתרת הכסף יש לפתוח מחדש במסחר.

 

בעומדם לפני הרבי פרשו לפניו את מצב העסק ואת התלבטות שבין שתי הדרכים. בתוך כך החל חזנוב להתייפח בלב שבור: "עשרים שנה הייתי קבלן מצליח. עשרות רבות של משפחות יהודים מצאו את פרנסתן בכבוד בעסקיי. והנה עתה הנני עומד לפני פשיטת רגל והנני בעל חוב עצום".

 

בעוד הרבי מהרהר המשיך חזנוב וקרא כי טוב מותו מחייו, וכי כבר התייאש מלראות עוד טוב בחייו.

 

המילים האחרונות כאילו ניתקו את הרבי מהרהוריו. הוא הרים את עיניו ופנה לחזנוב בשאלה: "האם היית מימיך בווינה?". חזנוב המופתע ענה מיד: "כן, רבי, בוודאי".

 

"האם היית גם בגן העיר בווינה?", הוסיף הרבי לשאול. חזנוב החל לספר ולתאר את הגן המיוחד, שבו פועל גלגל ענק. בצידי הגלגל תלויות מרכבות זכוכית, מחוזקות בפסי פלדה, ובהן מושבים. באי הגן נכנסים לתוך המרכבות האלה, ועולים מעלה מעלה עד ראש הגלגל, שממנו נפרש נוף מרהיב.

 

הרבי נתן בו מבט חודר ואמר: "חכמינו ז"ל אמרו כי גלגל הוא החוזר בעולם. גלגל ההצלחה מסתובב, ומרכבותיו עולות ויורדות. טבע האדם, שכאשר הוא עומד בפסגת ההצלחה, ברום גובה הגלגל, רוחו טובה עליו. מרשה הוא לעצמו לצחוק ולהיטיב את לבו בכל דבר הנאה. אך האמת היא שאינו אלא שוטה, שהרי הגלגל יכול גם לרדת.

 

"וכמו כן מי שמרכבתו ירדה והיא נמצאת בתחתית הגלגל, הכל נעשֶה שחור בעיניו והוא בוכה על שפל מצבו. אך באמת גם הוא אינו אלא שוטה, שהרי גלגל הוא שמסתובב".

 

הרבי פנה שוב אל חזנוב ואמר: "ר' אהרון, הסירו כל עצב מלבכם. התחזקו באמונתכם ובביטחונכם בהשם יתברך. ובעזרתו יתברך יבוא אותו יום טוב אשר מרכבתכם תשוב ותתרומם למעלה. סעו לשלום וה' יזמין לכם עסקים טובים".

 

מר קיסין ומר באסס הבינו כי הרבי תומך בעמדתם. הם עשו כעצתו, ומיד בשובם החלו בהשקעות חדשות. ואכן, לא עברה שנה, ובית מסחרו של מר חזנוב חזר למעמדו הכלכלי האיתן כבעבר...


תגיות:
חזרה
  • תגובות: 0
  • צפיות:3585
אינך רשום או מחובר לאתר כעת
כדי להנות מתכניו המלאים של האתר הירשם עכשיו או התחבר לאתר דרך תיבת ההתחברות

eXTReMe Tracker