קטגוריות

זמני כניסת השבת
כניסת ויציאת שבת פרשת וישב
כ"ט כסלו תשפ"ג - 16.12.2022

ירושלים :
כניסת שבת 15:57
יציאת שבת 17:17

ת"א :
כניסת שבת 16:16
יציאת שבת 17:19

חיפה :
כניסת שבת 16:06
יציאת שבת 17:16

באר שבע :
כניסת שבת 16:20
יציאת שבת 17:20

שבת שלום !!!
הפופולארים



הגב
 בובות בגינה
the-shadow
9 ספטמבר 2011 03:49
הודעה #1


חבר מקצוען
  • 51

מוניטין: 0
קבוצה: מנהל ראשי
מספר הודעות: 172
הצתרף ב: 18.07.2011
ICQ:--
לכבוד הרב שלום רב.
כבודו האם מותר לי לשים בגינתי דמויות של גמד או ליצן שנקנו בחנות רגילה בעיר.רק לצורר יופי?הבן שלי טוען שזה פסל וזה אסור.מה נכון?
שאלה שניה שנתקלנו בה בעת קריאת ההגדה .אומנם כל שנה אנו קוריאים את ההגדה אך השנה התעמקנו יותר .ואני שאלתי את השאלה מדוע משה רבנו לא מוזכר בהגדה? הרי הוא היה הגורם המרכזי ביציאת מצרים
בתודה ובכבוד רב ובברכת חזק ואמץ


תשובת הרב מנשה בן פורת שליט"א:

שלום שמעיה, תזכה לשנים רבות נעימות וטובות!

בקשר לשאלה הראשונה

בנך צודק, ואפילו שזה רק ליופי עדיין יש בזה איסור, כמו שכתוב בשולחן ערוך (סימן קמא סעיף ד) וזה לשונו: "אסור לצייר צורות שבמדור שכינה... וכן צורת אדם לבדו, כל אלו אסור לעשות אפילו הם לנוי . ואם עובד כוכבים עשאם לו, אסור להשהותם". הנה כתוב מפורש "אפילו הם לנוי".
רק בבובות שעשויות למשחק מתיר בשו"ת יחווה דעת (חלק ג סימן סד). ושם מודגש בגלל שזה לא קבוע במקום אחד, וזה מתגולל בריצפה ולפעמים בעפר, ולכן אין שום חשד של עבודה זרה. אבל בפסל שלך שאתה שם ליופי והוא קבוע במקום אחד עדיין יש חשד שזה לעבודה זרה, כי זה עומד באותה צורה שעומד פסל לעבודה זרה.

יש לך תקנה, שתחתוך קצת מהפסלון הזה, שזה לא יהיה צורה שלימה, ואז יש להתיר, כמו שכתוב בשולחן ערוך (שם סעיף ז): יש מי שאומר שלא אסרו בצורת אדם ודרקון אלא דוקא בצורה שלימה בכל איבריה, אבל צורת ראש או גוף בלא ראש, אין בה שום איסור לא במוצאו ולא בעושה, (וכן נוהגין)". וכן פסק רבינו עובדיה יוסף בשו"ת יחווה דעת (חלק ג סעיף סד).


בקשר לשאלה השנייה
בדיוק בערב החג השנה שאל אותי איזה אדם בטלפון שאלה זו. ועניתי לו תשובה מקורית: משה רבינו נעשו על ידו ניסים מעל דרך הטבע. וגם משה עלה לשמיים במשך 40 יום, והתקיים שם ללא אוכל ושתייה, זה עוד דבר שלמעלה מדרך הטבע. בני ישראל היו יכולים ח"ו לטעות שלמשה רבינו יש כוחות אלהיים, ואולי לתלות את כל הניסים והנפלאות בו עצמו, לכן לא הוזכר שמו בהגדה, כדי שניתן את כל הכבוד רק לה' יתברך, ולא נטעה באדם בשר ודם גדול ככל שיהיה.

למדנו מפה דבר גדול, גם רב שהוא הכי גדול עדיין אסור לייחס לו כוחות אלהיים, ולהתייחס אליו ח"ו כאל האלוקים. אלא הרב הוא עבד ה', ולא תחליף של ה'. בזה אנו שונים מהנוצרים שהם עושים את האפיפיור שלהם הטמא כאליל, ומחייסים לו כוחות אלהיים, שבוודאי אין לו אותם כלל. תראה שאצלנו בתורה אפילו כתוב שמשה רבינו טועה, כלומר עדיין הוא נחשב לאדם, לא כמו הנוצרים שאומרים כאילו האפיפיור לעולם לא יכול לטעות, והפכו אותו לעבודה זרה.

תגובת הכותב/ת:
לכבוד הרב תודה רבה על התשובות.
לא הבנתי לגבי הבובות בגינה .האם מספיק לקדוח למשל חור
קטן במצח האם זה יספיק
בתודה ובכבוד רב


תשובת הרב מנשה בן פורת שליט"א:
לא מספיק לקדוח חור, אלא אפשר לחתוך אצבע מהיד, או לחתוך את האוזן, שאז אין את כל הצורה בשלימותה.
עבור לראש העמוד
הגב
1 צופים בנושא זה (אורחים: 1)
חברים: 0

  זמן עכשיו: 19 אפריל 2024 02:59


eXTReMe Tracker