טיפות » כתבות כלליות » מאמר על חג השבועות

קטגוריות

זמני כניסת השבת
כניסת ויציאת שבת פרשת וישב
כ"ט כסלו תשפ"ג - 16.12.2022

ירושלים :
כניסת שבת 15:57
יציאת שבת 17:17

ת"א :
כניסת שבת 16:16
יציאת שבת 17:19

חיפה :
כניסת שבת 16:06
יציאת שבת 17:16

באר שבע :
כניסת שבת 16:20
יציאת שבת 17:20

שבת שלום !!!
הפופולארים
פורסם ע"י the-shadow ב: 3-06-2014, 10:32      
קטגוריה: כתבות כלליות
 (הצבעות #: 2)

מאמר על חג השבועות

 

 

מדוע חג השבועות נקרא כך? – "שבועות": כי נשבע הקב"ה שלא יחליף אותנו, ואנחנו נשבענו שלא נחליף אותו חס ושלום , ועל שם שתי השבועות הללו נקרא החג.  

סיבה נוספת – לרמז בכך, שבכדי לקבל את התורה מנינו 7 שבועות, כאישה המיטהרת לבעלה 7 נקיים (7 ימים בהם האישה מיטהרת לבעלה לאחר תקופת הוסת).

 

מדוע נקרא חג השבועות "עצרת"?

בכל החגים יש שני מיני עבודות לבורא – האחת היא בעשיית המצוות השייכות לאותו החג, כגון: בפסח – אכילת מצות, בסוכות – ארבעת המינים, סוכה וכד'... העבודה השנייה היא העצירה ממלאכה (איסור מלאכה הנוהג בכל חג ושבת), ובחג השבועות זה לא כך, ישנה רק מצווה אחת, והיא העצירה מעשיית מלאכה, ועל זה נקרא שמו של החג – "עצרת" .

הטעם שנוהגים להעמיד אילנות בבתי כנסת ובבתים – על מנת שיזכירו, שבעצרת נידונים על פירות האילן ויתפללו עליהם, וכן, כזכר למתן תורה, שהיו עשבים סביב הר סיני, שנאמר: "גם הצאן והבקר אל ירעו" – מיפו ראייה שהיה מראה .

מדוע נשארים נעורים כל הלילה?

לפי שישראל היו ישנים כל הלילה, והוצרך הקב"ה להעיר אותם, כמו שכתוב במדרש, לכן אנו צריכים לתקן זאת.
 

מדוע נוהגים לקרוא מגילת רות בשבועות?

לפי שמגילת רות נכתבה ע"י שמואל הנביא בכדי לייחס את דוד המלך שבא מרות המואביה, ולכן בסוף המגילה מסיים את עיקר הייחוס מפרץ עד דוד, לכבודו של דוד המלך. שכן, מובא בכמה מפרשים, שדוד המלך נולד בחג שבועות וכן נפטר בחג שבועות. וידוע, שהקב"ה משלים שנותיהם של צדיקים לכן נוהגים לקרוא מגילת רות ביום הולדת של דוד המלך ע"ה לכבודו (בנין אריאל).

טעם נוסף - זכר למעמד הר סיני, שקיבלו אז ישראל סך של תר"ו (רו"ת – 606) מצוות בנוסף על ה- 7 שנצטוו לפני מתן תורה בהיותם בני נוח, ועולה סך הכול למניין תרי"ג, וזה נתקן לומר מגילת רות בחג זה, כי רות היא בגימטרייה תר"ו (תשואות חן).

מהו הטעם שנהגו לאכול מאכלי חלב בחג שבועות?

א.כמו שבליל בפסח לוקחים שני תבשילים (בקערה זה הזרוע והביצה), האחד זכר לקורבן פסח והשני זכר לקורבן חגיגה, כך אוכלים מאכל חלב ואחר כך מאכל בשר, זכר לקרבן שתי לחם שהיו מביאים בבית המקדש בחג השבועות. ביאור נוסף: אדם שאוכל חלב עם לחם, ורוצה מיד לאחר מכן לאכול גם בשר, צריך להביא לחם חדש, כיוון שאסור לאכול את הבשר עם לחם שהיה על שולחן שאכלו בו חלב – וזה גם כן זכר לשתי הלחם (מחצית השקל ס' תצ"ד סק"ז).

טעם נוסף: מכיוון שהתורה נמשלה לדבש וחלב – כמו שנאמר: "דבש וחלב תחת לשונך".

טעם נוסף: חלב רומז למידת החסד, שהיא בעלת גוון לבן, ואנו מרגישים שמה שהקב"ה נתן לנו, את התורה, זה חסד גמור ורחמים – "כי גבר עלינו חסדו", " להגיד בבוקר חסדך" -  ראשי תיבות "חלב" (בני יששכר).

טעם נוסף: לפי שעד מתן תורה הותרו להם כמעט כל סוגי הבשר, ואין צורך היה בצורת שחיטה מסוימת, ועכשיו לאחר נתינת התורה, נצטוו על השחיטה ועל מאכלות אסורות, ונאסרו כל הכלים ולא היו יכולים להגעיל את הכלים כיון שהיה שבת (בשבת ניתנה התורה), ולא היה להם מה לאכול והוכרחו לאכול מאכלי חלב, כך גם אנו נוהגים לאכול מאכלי חלב בחג השבועות, זכר למתן תורה (גאולת ישראל). 


תגיות:
חזרה
  • תגובות: 0
  • צפיות:1747
אינך רשום או מחובר לאתר כעת
כדי להנות מתכניו המלאים של האתר הירשם עכשיו או התחבר לאתר דרך תיבת ההתחברות

eXTReMe Tracker